kaninerna i mitt liv <3

Jag blev med kanin för mer än 10år sedan. Min första kanin hette Pricken och var en liten dvärgvädur. Han följde efter var man än gick, ute som inne. Han sov på min mage och var det charmigaste lilla djur som någonsin funnits. <3

När Pricken kastrerats pga. "testikelcancer" fick han sällskap av en liten nervös och ibland ilsk hermelindam som hade namnet Donna. Donna skänktes till mig av min barndomsvän Åsa som ledsnat på hennes humör och omöjliga beteende. Hon gillade helt enkelt inte människor. De bodde så ihop, Pricken och Donna, i dryga året innan Pricken fick tas bort, han buköppnades två gånger, varpå det visade sig under den sista att hans cancer spridit sig till i princip samtliga organ. Jag fattade beslutet själv trots att jag bara var barn, han fick somna in under narkosen. Han var det finaste djur jag någonsin lärt känna. <3
Donna bodde dock inte själv så länge, min lillasyster K´s avundsjuka på mina kaniner gjorde att hon tjatade sig till Petter. Petter är också dvärgvädur och finns än idag kvar här hos mig. Han kastrerades och fick bo tillsammans med Donna.

Jag införskaffade även en ny kanin, Håkan. En svartvit dvärgvädur som troligen hade någon slags bokstavshandikapp eller liknande. Helt kaninnormal var han då inte iaf.
 
Sedan kom Satan (Satans little helper). Han var också en helt underbar kanin. Han var albino med röda ögon och oerhört tillgiven. Han flyttade till mig då min vän Hanna på försök skaffade hund, det var ingen långvarig historia men Satan kom ändå att stanna hos mig. Ungefär samtidigt flyttade vi ut kaninerna till stallet.
Petter och Donna fick en alldeles egen hästbox och Satan fick också en egen hästbox och Håkan fick också en egen hästbox. Bortskämda blev de då allt. :)

När jag och T så flyttade till lägenhet och gjorde oss av med stallet så fick Petter och Donna flytta hem till mami o papi och Satan fick flytta till våran balkong. Så bodde de ända till hösten 2009. Då gick Donna bort och Petter blev ensam. Lite senare samma vinter gick även Satan bort. Båda förluster, men väntade sådana då Donna säkerligen var över 8år och Satan mer säkert passerat även 10års strecket med marginal. Det var alltså samma vinter som vi skrev på pappren för vår älskade gård.

När vi så i februari fick nycklarna till vårt alldeles egna hus så var faktiskt vi inte de första att flytta in. Vi fick tag på en bedårande liten kaninunge som senare fick namnet Lolita. Lolita är korsning mellan tysk jättesheck och Belgisk jätte, alltså idag en skapligt stor kanin. Redan innan vi flyttat in var hon installerad i en av de stora hästboxarna här hemma på gården. Vi tog även med Håkan i flytten, men då vi insåg att han inte alls kunde ta hand om sig och då ingen verkade vara intresserad av en sådan kanin togs han bort för sin egen skull. Det är aldrig roligt, högst beklagligt snarare, men det var bäst för honom och för oss.

Lolita visade sig vara en ganska tillbakadragen men knäckebrödsälskande dam. Ganska snart efter sin inflytt fick hon sällskap av Petter och i augusti (2010) fick hon sin första kull med ungar, hela nio stycken blev de! 3st flickor och 6st pojkar! (inte med Petter dock eftersom han är kastrerad, men med en kanin vid namn Bosse!) Nikita och Viktor Jansson är två av dessa som fått nya hem. Nikita hos Åsas mamma Mimmi och Viktor hos Hanna. Så man kan nästan säga att det här med kaniner går runt. Donna kom ju från Åsa och Satan från Hanna.

Planen just nu är att till sommaren betäcka tre kaninhonor. Dels Lolita, men även hennes döttrar Geisha och Busan. För det ändamålet har vi ordnat fram en hankanin vid namn Turbo som vi denna helg kommer hämta från hans nuvarande hem.

Tål kanske att skrivas såhär avslutningsvis att kaniner är mitt absoluta favoritdjur! De är oerhört personliga och lättlärda OCH de kan lätt badas i ett handfat! ;)

Jo, så har jag lagt till lite bilder härunder så ni får se på mina små (<--sanning med modifikation i vissa fall) tussar. <3 Jag har inga bilder av Pricken på datorn och inga av godtagbar kvalité på Donna så dessa får ni inte se idag, men kanske en annan gång. tråkigt nog är de flesta av bilderna ganska mörka då de tagits inomhus i stallmiljö. Samtliga bilder är också ganska gamla, minst 4månader. Men men, håll till godo. Eller så behöver ni inte titta alls!


Satan


Petter och Lolita

 
Petter



Från vänster: Geisha, Nikita, Lolita o Busan (old pic. de är betydligt större idag)


Lolita och en av pojkarna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0