torkat

Nu har jag startat en tvättmaskin, ätit lunch och städat inför höstens bestyr i grovköket/tvättstugan. Det är i den sistnämnda som mina absoluta favoritsysslor på höstkanten utförs. Med det menar jag att det är där som sommarens skörd av kryddor, frön och blommor hängs eller läggs för torkning och sedan smulas ner eller läggs i lufttäta burkar. Dessa används sedan under vintern till matlagning, bakning eller annat (luktpåsar, badknyten, osv). På så sätt tar jag reda på det som trädgården erbjuder och kan använda detta året om. :)

Idag har jag hittills hunnit ta rätt på lavendel, rosemarin, tagetesfrön och ett försök med torkad vaniljbasilika. Samtliga av dessa har legat/hängt ungefär en månad i detta rum utan solinsläpp. Nu har jag packeterat ner dem i burkar respektive fröpåsar, beroende på sort. Ett himla göra, men tänk hur bra det blir när man slipper åka och handla kryddor utan istället kan ha sina egna! Dubbel glädje då fröna nästa år kan ge upphov till den säsongens växtlighet och jag slipper åka och handla nya fröer.

Nu skiner solen in också. Det kunde kanske vara på sin plats med en inspektion i växthuset? Jag har tömt detta på pelargoner nu så det känns lite tomt, men rymmer ju fortfarande diverse grönsaker och lite andra blommor.

Tänkte att jag skulle ta lite bilder också av grovköket/tvättstugan så ni får se vad det är jag syftar på när jag skriver. Det blir ju lättare att förstå om man kan påvisa någonting med bilder också. Faktum är att det vore att kombinera två av de saker som verkligen gör mig glad: fotografering och växter. Ingen ovanlighet i den här bloggen, men ändå.

Kramar



Ringblommor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0