poesiafton

Jag håller på att röjja undan gamla böcker. Så ramlade det ur en bok. Kärlek och uppror - 210 dikter för unga människor. Av kanske var som kan kallas slumpen ramlade det ur ett bokmärke. Jag öppnade boken och där står rader skrivna av mig som 14åring. Underbara rader med knappt fungerande bläckpenna. Jag började nästan gråta, och jag började såklart läsa..

***

Säg till om jag stör,
sa han och klev in,
så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.

Eeva Kipli

***

Började falla som ett löv.
Ångrade sig halvvägs ned,
förvandlades till en gul fjäril,
och flög sin kos.

Eeva Kipli

***

Jorden är inte gammal än på länge.
Forskare tröttnar sent på sitt fiskarfänge.
Ungdomen uppfinner kärleken om och om igen.
Jorden är inte gammal än på länge.

Alf Henrikson

***

De största och starkaste makter jag vet
är skräck och kärlek och ensamhet.

Anna Greta Wide

***

Den flaxar till
Skrattmås
Jag älskar
din frihet

Maria Rydhagen

***

Fem favoriter. Det framgår klart. Jag hoppas du också finner någonting du tycker om. Jag älskar att det finns klotter i min bok, som ett bevis på att jag också en gång var ung. Jag ska nog köpa en ny bok, andra dikter, bara för att få lämna avtryck igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0