limiterad

Lyssnar på Krunegård och taggar till inför resan mot staden. Pärlan får tjäna troget även denna dag. Innan bilfärden skall dock lunch intas och kläder bytas. Lunch: grekiska biffar till mig och korvgryta till herrn däruppe i badet. Vad gällande kläder så fungerar det visserligen att spatsera omkring i mjukisbyxor, men det känns inte helt sofistikerat så därav blir det ett byte.

Älskar att jag ibland får ryck och förbättrar språkbruket i linje med vad words stavningsprogram skulle kalla gammaldags och byråkratisk, svårförstådd i vanlig sakprosa. Att ta vara på gamla ord är ett av mina favorituppdrag, dessutom är synonymer nog bland det roligaste när jag skriver (framförallt vetenskaplig text inom universitetet). Favoritord just nu; limiterad (begränsad).

Risken är nog nu att många läsare tror att jag är galen. Och till viss del kan det faktiskt vara möjligt. Men som en klok man en gång sa; "galna människor vet inte om att de är galna." Så med risk för att dra igång en helt inlägg kring galenskap så vill jag nog låta påstå att jag till viss del är galen, men på en rätt alldaglig nivå. Jag är språknörd i mycket men håller sällan på språkliga regler om det inte gäller specifikt formulerade texter. Språket är kanske en av de främsta anledningarna till att jag valde att utbilda mig till lärare. I dagens skola finns många lärare utan större språklig kompetens (med risk för att alla lärare nu hoppar på mig, "finns många"). Det finns självfallet också många lärare som besitter stor språklig kompetens. Detta är en aspekt som jag ofta kan bli hiskeligt irriterad på inom universitetet. Jag är som ni säkert förstått ingen språkpolis, jag gör fel ofta och speciellt i detta forum: bloggvärlden. Men herregud, man lär sig aldrig om man aldrig försöker.

Nej nu drar jag iväg känns det som. Det blev inte värst konkret heller. Sorry.

Återkommer senare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0